perjantai 1. joulukuuta 2017

Herra Hotellipäällikkö

Tornissa näkyy uusi kasvo, tyynen rauhallinen herrasmies puvussaan, aina valmiina auttamaan kaikkia. 


Jani on aloittanut muutama kuukausi sitten Tornissa hotellipäällikkönä. Tunnetun hotellin päällikkönä toimiminen kuulostaa jokaisen matkailualan ammattilaisen unelmalta. Millaista tuo työ sitten oikeasti on ja miten kyseiseen asemaan pääsee? No, yksinkertaisesti hoitamalla nämä työt paremmin kuin minä, sanoo Jani ja reippaileekin jo tervehtimään juuri taloon sisäänkirjautunutta asiakasta.

Janilla on monipuolista ja vahvaa työkokemusta hotellialalta. Ennen Tornin hotellipäällikön asemaa, hän on toiminut hotellin vastaanotossa pääasiassa yövuoroissa, tuottojen hallinnassa eli revenue managementissa sekä markkinoinnin parissa. Löytyypä Janilta kokemusta myös kaupan puolelta, myymäläpäällikön tehtävistä.

Hotellipäällikön asema ainutlaatuisessa ja historiallisessa hotellissa on suuri kunnia ja iso askel uralla siitäkin huolimatta, että Jani on toiminut hotelli- ja ravintolapäällikön tehtävissä 2010-luvun alussa. Mitä tämä työ sitten oikeasti pitää sisällään?

Päivänsä Jani aloittaa yleensä 7.30-8.00 pois lukien maanantait, jolloin Jani saapuu pelikentälle vasta hieman ennen yhdeksää. Päivä alkaa kiertämällä eri osastot läpi. "Tahdon olla läsnä siellä, missä asiakkaatkin ovat. Samalla voin vaihtaa kuulumisia henkilökunnan kanssa, tarjoten heille samalla mahdollisuuden kertoa murheista tai onnistumisista".

Heti osastokierroksen läpi menen vastaanottoon auttamaan aamun kiireisimmissä hetkissä, joka yleensä on kello kahdeksan aikaan. Vuorovaikutus asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa ovat asioita, joista nautin eniten uudessa asemassani. Mistään ei saa niin hyvää fiilistä, kuin asiakkaalta saadusta erinomaisesta palautteesta ja omista tai oman henkilökunnan onnistumisista!

Asiakasmäärästä riippuen vastaanotossa vierähtää helposti jopa tunti jos toinenkin, jonka jälkeen siirryn toimistoon. Päivittäisiin tehtäviin kuuluu paljon palavereita, koulutuksia, markkinoinninsuunnittelua, asiakaspalautteiden läpikäyntiä ja niihin reagointia, budjetin seurantaa, myynninkehitystä ja paljon muuta operatiiviseen johtamiseen liittyvää, kuten esimerkiksi oikean miehityksen järjestämistä tarpeen mukaan. Lisäksi tietysti sähköpostissa on aina lisää reagointia vaativia asioita jonossa. Työ vaatii erinomaisia priorisointi- ja organisointikykyjä. Haastavinta työssä onkin kokonaisuuden hallinta: työ sisältää niin paljon eri osa-alueita, jotka tulee olla kokoajan hallinnassa.

Tähän asemaan päästäkseen on hyvä olla kokonaisvaltaista osaamista hotelli- ja ravintola-alalta. Kaikkia tietoja ja taitoja ei varmasti kenelläkään ole tähän tehtävään päästessään, joten sitäkin tärkeämpää on halu ja oikea asenne työtä kohtaan. Itse haluan tehdä aina hiukan enemmän ja paremmin kuin on ”vaadittu”. Äärimmäisen tärkeää on myös tietynlainen kehityshakuisuus. Pyrin jatkuvasti arvioimaan ja kyseenalaistamaan omaa työtäni ja etsimään keinoja kehittää itseäni ja työyhteisöäni.

Myös se, että tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa on tärkeää. Jos et aidosti välitä henkilökunnasta ja asiakkaistasi, se näkyy omassa työssä nopeasti. Hotellipäällikön toimea kohtaan kohdistuu paljon odotuksia ja paineita useasta eri suunnasta, joten kyky sietää paineita on tietysti aina hyväksi. Työtä tulee tehdä tunteella mutta tietty pilke silmäkulmassa, kuten tapaan sanoa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti